debat - 12. oktober 2009 17:13
Print artiklen Tip os Tip en ven Del på facebook

Send artiklen Selvfølgelig er det et tema at rive Askerød ned til din ven.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indskriv din e-mailadresse og bliv informeret om opdateringer af denne og lignende artikler via mail.
E-mailadresse:

Selvfølgelig er det et tema at rive Askerød ned

Andre læsere anbefaler:
I et svarbrev i Sydkysten skriver Bo-Vests formand, Vinie Hansen, et svar ,der godt nok besvarer Liselott Blixts tidligere læserbrev, men det sker ud fra en vinke,l der ikke tager udgangspunkt i at bebyggelsen i forvejen er én stor fejltagelse, at der ikke længere bygges sådanne bebyggelser, at Askerød ikke er et problem i sig selv. Det synes jeg er ærgerligt.

Uden at gemme mig bag regeltyranniet i lejernes administrative højborge, hvorfra Vinie Hansen betragter verden og uden at have foretaget en undersøgelse, tror jeg sagtens, der kan skabes borgerflertal for en ordentlig debat, med udgangspunkt i at det bør være muligt at ændre tidligere tiders fejl. Fejl, der bør kunne føre til en erkendelse af, at den nært forestående istandsættelse af Askerød for et trecifret millionbeløb ikke nødvendigvis giver Greve et bedre fungerende Askerød.

Erkendelsen af, at Askerød var en fejl, kan måske ved dygtige politikeres hjælp føre til en delvis nedrivelse nu og komplet istandsættelse som luftig og attraktiv punkthusbebyggelse med hver anden opgang fjernet. Et bedre Askerød, et bedre Greve og et bedre sted at bo. Fra asken til en smuk Svane.

Derfor er tiden i mine øjne også den helt rette til at tage debatten om bebyggelsens fremtid, og derfor er det et tema, der bør indgå i valgkampen. Med en istandsættelse nu, går der endnu 30 år før det igen bliver et tema.

Den tidligere borgmester, René Milo, havde altid et øje på Askerød, og han arbejdede nært sammen med alle, fra foreningerne i Askerød til regeringen på Christiansborg. Den tilpassede ghettoplan er et af resultaterne, og den svarer til virkeligheden, som den ser ud i dag. Enhver der ikke erkender at begyggelsen er et problem i sig selv, ser efter min opfattelse ikke hele billedet, men det gjorde René Milo, og han var altid synlig i bebyggelsen og lavede mange programmer, der dæmmede op for den negative udvikling.

I dag ser vi at bebyggelsen igen indgår tungt i kriminalitetsstatistikkerne, og der er fortsat blodrøde tal på kommunens sociale ydelsesbudget for hele området. Jeg synes, det er en særdeles god debat, som Liselott Blixt har sparket i gang. Med et bredt samarbejdende byråd og med René Milo i spidsen som borgmester, er jeg sikker på at der kan komme en debat i gang om hvad vi skal stille op med Askerød. De sidste fire år har været en katastrofeudvikling.

Afslutningvis vil jeg gerne vende tilbage til Vinie Hansen, der oplyser, at hendes selskab har indført en såkaldt nultolerance politik, som så mange andre. Et spændende ord, nul-tolerance, for hvad? Det ville have været en særdeles interessant oplysning for Greves borgere, hvis Vinie Hansen samtidigt med, at hun oplyste, at den fandtes, også havde oplyst ,hvor mange gange hun havde benyttet den nul-tolerance politik, bare sådan helt præcist så borgerne kan forstå det.

Vinie Hansen tegner også et billede af, at der er en stor gæld, der skal indfries, hvis nogle af husene nedrives. Det tror jeg bestemt ikke et emne som hverken politikere eller borgere er ubekendte med, men lad os få debatten, lad os se hvad det koster og lad os se, hvem der betaler hvad ud fra en helhedsbetragtning. Skatteyderne betaler, og det gør de alligevel.

Greves borgere skal vælge et bystyre, der matcher deres ønsker for positiv udvikling, og med René Milo i spidsen ved vi, at der sker noget.

Ole Sandner

Vangeleddet 77

Greve

Tilbage til forsiden  >> Sydkysten >> debat

Tip os
Del din historie eller billeder med sn.dk

Nyheder fra
Rulle-Marie i aktion
Slagelse: Fundet af en armygrøn stoftaske med det, der lignende fire stænger plastisk sprængstof og halvanden meter tændsnor, fik lørdag formiddag politiet til at afspærre en del af jernbanesporet,...
Wozniacki møder kroat i første runde
Det var lørdag aften lodtrækning til WTA-turneringen e-Boks Sony Ericsson Open. Caroline Wozniacki fik en overkommelig modstander i første runde, hvor Petra Martic fra Kroatien venter, når den...
Statsministeren forsvarer Lene E.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) går nu i forsvar for sin udenrigsminister, Lene Espersen (K). Det oplyser DR. Ifølge statsministeren bliver Lene Espersen udsat for en unfair behandling og...
54-årig kvinde kørte sin ægtemand i døden
Slagelse: Ved en tragisk trafikulykke på Slagelsevej ved Flakkebjerg mistede en 54-årig kvinde sin jævnaldrende mand lørdag morgen kort før klokken 3, da hun af ukendte årsager mistede herredømmet...
USA i bryllupsfeber op til Clinton-bryllup
Journalister fra nær og fjern summer om byen Rhinebeck nord for New York, hvor 30-årige Chelsea Clinton lørdag aften bliver gift med sin kæreste gennem mange år, den to år ældre Marc Mezvinsky....