debat - 01. september 2011 09:27
Print artiklen Tip os Tip en ven Del på facebook Vis galleri

Send artiklen Sæt mennesket over systemet til din ven.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indskriv din e-mailadresse og bliv informeret om opdateringer af denne og lignende artikler via mail.
E-mailadresse:

Sæt mennesket over systemet

Andre læsere anbefaler:
Åbent brev til Social- og Sundhedsudvalget i Greve.

Allerførst vil jeg da godt rose Greve Byråd for at være på forkant med udviklingen. Her tænker jeg på, at vi bliver flere og flere ældre i fremtiden. Selvfølgelig skal byrådet se på dette faktum med stor alvor, da det jo handler om kr.og ører i sidste ende, vel at mærke skattekroner!

Men når jeg så erfarer fra flere forskellige sider, at der er lagt op til forringelser på vore plejecentre ( læs dagcentre ), er det, at jeg med mere end 10 år's erfaring inden for området, gerne vil tænde nogle røde lamper.

Planerne om at sammenlægge kommunens dagcentre er nok, set ud fra en økonomisk betragtning en god idé. Så er det, jeg ikke kan lade være med at spørge, kommer systemet da før mennesket? I det her tilfælde de ældre).

Med en eventuel sammenlægning af dagcentrene på Møllehøj, vil det efterlade de øvrige aktivitets-dagcentre næsten mennesketomme. Det vil da blive sværere at få nye resourcestærke ældre brugere i gang, for hvor er inspirationen til aktiviteter m.m. i næsten tomme lokaler.

Skulle det så mod forventning blive vedtaget at slå dagcentrene sammen på Møllehøj, er min næste indsigelse da, at her kunne man så godt have tænkt på dagcenterbrugerne. Det handler om "Livskvalitet".

Alle ved, at Møllehøj ligger i et smukt og afsides hjørne af kommunen, men er samtidig det valg, der giver brugeren mindst indflydelse på sin egen hverdag, omkring det mere udadvendte. Alle ved, at det stadig at kunne tage aktivt del i sin hverdag er en vigtig ting.

Derfor er mit forslag, saml dagcentrene på Nældebjerg. Det ligger centralt i kommunen, og her kan den ældre bruger af dagcentret stadig kunne ordne ting på posthus, apotek, bank, rådhus og småindkøb. Det selv at kunne være med til at ordne de ting, der nu engang imellem skal ordnes i hverdagen, det giver også en stor tilfredsstillelse. Det er det, jeg kalder "Livskvalitet".

Så kære politikere sæt for engangs skyld mennesket over systemet.

Freddy Aldenborg

Tyttebærkæret 56

Greve

Tilbage til forsiden  >> Ugeaviser >> Sydkysten >> debat

LÆS AVISEN HER
Tip os
Del din historie eller billeder med sn.dk

TEMA: MOTORLIV

Nyheder fra
FN: Nordkorea sælger våben til Syrien
Et FN-ekspertpanel, der overvåger om sanktionerne mod Nordkorea overholdes, undersøger rapporter om våbenrelaterede forsendelser fra Pyongyang til Syrien og Myanmar. Det skriver panelet i en...
Landmænd får kompensation for kritiseret lov
Efter massive protester fra landbruget over udsigten til randzoner langs vandløb til beskyttelse af vandmiljøet har fødevareminister Mette Gjerskov (S) nu fastsat et beløb på en kompensation til...
FN: Al-Qaeda bag selvmordsangreb i Syrien
FN's generalsekretær Ban Ki-moon siger, at han mener, at al-Qaeda stod bag to selvmordsbombeangreb, der dræbte mindst 55 i Syrien for en uge siden. - For få dage siden var der et stort,...
Minister skrotter ny lov om tipsmidler
Kulturminister Uffe Elbæk (R) har droppet et lovforslag om at ændre fordelingen af 60 millioner kroner fra tips- og lottopuljen, som hvert år uddeles til almennyttige organisationer. For forslaget...
Facebook-aktie koster 38 dollar
Det sociale netværk Facebook sætter prisen på en aktie til 38 dollar. Det annoncerede virksomheden torsdag, da børsen i New York var lukket. Prisen svarer til 222 danske kroner. Det er i den høje...