Vi bruger cookies

SN.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, indsamle statistik, forbedre brugervenligheden og målrette annoncer. Du accepterer brug af cookies ved at klikke videre på SN.dk. Læs mere om vores brug af cookies og hvordan du fravælger cookies her
Læs mere >>
Smukke linjer og et moderne udtryk. Hyundai tilbyder desuden fem års garanti på alle i-modeller. Med denne garanti, er man sikret garanti på hele bilen i fem år uanset km-tal og i40 er også netop blevet tildelt fem stjerner i Euro NCAP tests.
Foto:
Sydkysten_biler - 13. januar 2012 10:12
Print artiklen Tip os Tip en ven Del på facebook Vis galleri

Send artiklen Læsertest: Vild med ny, stor Hyundai til din ven.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indskriv din e-mailadresse og bliv informeret om opdateringer af denne og lignende artikler via mail.
E-mailadresse:

Læsertest: Vild med ny, stor Hyundai

Hyundai: Bilpanelets medlem Thomas Jørgensen, som til hverdag er politibetjent, har kørt den nye Hyundai i40 1.7CRDI Premium, som konkurrerer i Toyota Avensis/ Opel Insignia-klassen:

"Hyundai". Ja Indtil forleden fik jeg billeder på nethinden af en lille koreansk øko-æske uden køreglæde og sjæl. En bil for mig er ikke bare et transportmiddel. Jeg er bidt af biler og motorcykler, og har derfor siden jeg fik kørekort for 22 år siden, forsøgt mig med mange forskellige biler. Men fælles for dem alle har været, at de har haft kraftige benzin-motorer, tiltalende design, masser af udstyr og så har de inden anskaffelsen haft mellem 10-20 år på bagen. Men Sydkysten havde inviteret mig til OL Biler i Ishøj, hvor jeg skulle teste en ny Hyundai i40.

Morten fra Hyundai tog pænt imod mig, og da jeg kort tid efter stod foran testbilen, må jeg sige, at jeg faktisk tabte underkæben. Fuldendte linjer og design, - og ligegyldig fra hvilken vinkel jeg beskuede køretøjet, så kunne jeg ikke skjule min beundring overfor Morten, der netop havde givet mig adgangsbilletten til bilen i form af en fjernbetjening.

"Ikke en Hyundai"

Jeg lagde fjernbetjeningen i min jakkelomme, og det skulle siden vise sig, at der kom den til at ligge godt og lunt i de næste tre dage.

Mit første indtryk var yderst positivt og overraskende. På bilens håndtag, er monteret en lille knap, og når man har bilens fjernbetjening på sig, kan bilen åbnes og lukkes, blot ved et tryk på håndtagsknappen. Bilen startes ved at koblingen trædes ned, efterfulgt af et tryk på start/stop knappen. Fjernbetjeningen er stadig i lommen.

Man føler sig med det samme rigtig godt tilpas i det faste, men komfortable førersæde, der indstilles elektrisk i alle retninger. Rattet er multi-justerbart og ruder samt spejle er naturligvis også elektriske.

Instrumentbordet har en rigtig god plastik-kvalitet, der faktisk er pæn at se på. Farverne er holdt i sort og krom. Instrumentbordet fremtræder anderledes, end noget jeg tidligere har set. Nogen vil sikkert mene, at særligt midtersektionen af bordet er for futuristisk, og at luftdyserne er underligt skæve at se på, men jeg hæfter mig ved, at alting er placeret, så man kan se det fra chaufførens plads. Intet er skjult for øjet, når man sidder bag det læderbetrukne rat, og selvom instrumentbordet byder på enormt mange knapper og blåt lys, så er man ikke i tvivl om betjeningen af bilens udstyr. I øvrigt synes jeg, at det blå lys i bordet og det blå kabinelys, giver bilen et særligt eksklusivt udtryk, når det er mørkt udenfor.

Kæmpe udstyrsstykke

Bilen jeg skulle tilbringe de kommende 3 dage i, var en i40 Premium, som er den model med mest udstyr på Hyundais i40-liste. Bilen har ALT i udstyr. Udvendigt udstyr inkluderer Panoramatag med både el-soltags-funktion og mulighed for at blænde glasset elektrisk nedefra med en kraftig stof-himmel. Led-lygter og xenonlys, cromelister, tonede ruder, blinklys i sidespejlene, tågelygter og flotte 17 tommer alufælge.

Indvendigt er udstyrslisten så lang, at der ikke er spalteplads nok i avisen til at beskrive det. Men det mest fascinerende udstyr er uden sammenligning, den store centralt placerede multiskærm i instrumentbordet, hvor alt foregår på dansk. Klimaanlæg, underholdning, telefon og navigation betjenes på touch-skærmen eller via knapper på rattet. Og som om det ikke er nok, så aktiveres et bakkamera øjeblikkeligt efter bilen sættes i bakgear. Kameraet viser ikke bare, hvad der er bag bilen, men en indikator viser chaufføren en præcis retning for det styreudslag, du foretager med rattet. Denne multiskærmfunktion er virkelig en imponerende og gennemtænkt løsning.

Mellem speedometer og omdrejningstæller, ses bilens computer. Her har man mulighed for et vælg af informationer i relation til brændstofforbrug, økonomisk kørsel, afstand til tankning, indikation for varme i rattet (ja varme i rattet!) og meget andet.

Inden jeg nu går i selvsving over udstyrs-orgiet i denne bil, så må vi hellere komme ud at rulle. Mon bilen også kan imponere på gaden?

Køreturen - god komfort

I øko-æsken (min Hyundai Getz) er man ikke i tvivl om, at man er chauffør i en dieselbil. Men som nævnt lever jeg med larmen, idet jeg uden problemer kører mere end 20 km/l diesel. Denne i40 giver dog ikke lyd fra sig af betydning. Motoren er en 1,7 CRDI med 115 hk. 115 hk-varianten virker smidig, og kræfterne overraskende gode ved bykørsel. Gearingen føles let, men alligevel kontant. Stadig bemærker man ikke støj af betydning fra dieselmotoren, og undervognen reagerer velvilligt på chaufførens mindste bevægelser på rattet. På motorvejen kunne jeg dog godt tænke mig flere kræfter. Ønsker man således at foretage vognbaneskift, efterfulgt af en hurtig acceleration og overhaling, forventer man lidt større overskud i en så stor bil.

Dårligt udsyn

En smule malurt skal puttes i bægeret. For udsynet bagtil kunne godt være bedre. Flere gange på turen, tager jeg mig selv i at orientere mig skråt bagud og gennem bagruden en ekstra gang, i forhold til når jeg kører i min sædvanlige bil. Bagerste siderude og bagrude virker således små i en bil af denne type og længde. Under bakning er man dog hjulpet rigtig meget af det tidligere beskrevne bakkamera, og det er da muligt, at man med tiden, blot skal vænnes til det lidt anderledes udsyn bilens design tilbyder.

Til gengæld er jeg nødt til at nævne en ret genial detalje på min køretur i mørket. Bilens forreste xenonlys har indbygget aktivt kørelys. Funktionen fungerer optimalt, og sikrer at chaufføren til hver en tid har tilstrækkeligt lys til oplysning af vejens forløb, uanset om der køres ligeud eller skiftes retning.

Hvorfor overveje en i40?

Beslutningen om at anskaffe sig en ny bil kræver mange overvejelser: Hvilke skal tages, hvis pilen peger i retning af en Hyundai i40:

- Skal jeg købe, privatlease, eller erhvervslease?

- Hvad får jeg her, som en mere etableret bilmodel, eks.vis Toyota eller VW, ikke tilbyder?

- Skal jeg have størst fokus på udstyr, motorstørrelse eller brændstoføkonomi

- Hvis jeg køber, hvordan tegner fremtiden sig så for Hyundai. Tror jeg på, at bilmærket bliver en seriøs medspiller på markedet over kvalitetsbiler, og dermed fremadrettet fastholder en acceptabel gensalgsværdi.

Mange flere relevante spørgsmål kan man stille sig selv i processen frem mod den endelige beslutning.

Tre dage i selskab med i40, leder mig frem til følgende betragtninger:

Hyundai i40, 1,6 GDI, med 135 hk og standart Comfort udstyr, har en benzinøkonomi på 16,7 km/l er den billigste mulighed for at blive ejer af denne smukke nye bil på markedet. Pris: 299.995 kr.

Dyreste variant, er 1,7 CRDI, med 136 hk, AUT.gear og Premium-udstyr, der går 17,9 km/l. Pris 449.995 kr.

Spændvidden fra billigste til dyreste variant er således på mere end 150.000, og i tilfælde af køb virker dette som en for stor prisforskel. Ikke desto mindre, ville jeg undgå af købe billigste model, fordi i40's yderst gennemtænkte og omfattende udstyrsmodel (Premium) gør så stort et indtryk, at pengene for denne modelvariant føles godt givet ud.

Mit valg

Skulle jeg købe i40, ville jeg således vælge en 1,7CRDI, 136 hk Premium til 419.995 kr. Modellen går hele 22,2 km/l diesel. Jeg tror faktisk på, at Hyundai med denne model, vil være i stand til at overbevise bilfolket om, at her har vi med en alvorlig konkurrent til Toyota Avensis og VW Passat at gøre.

Dog vil jeg mene, at valget kun bør falde på køb af en i40, hvis køber agter at beholde bilen længe. Første generation af bilen skal nok have tid til at etablere sig på markedet, og derfor kan gensalgsværdien i de kommende tre til fem år vise sig at være lavere end det vil være tilfældet for tilsvarende Toyota/VW. Men beholdes bilen i 10-15 år, så udlignes forskellen tror jeg.

Er man nervøs for usikkerheden omkring gensalgsværdi, kan valget i stedet falde på erhvervsleasing. I40 tilbydes lige nu til 2.995 kr. pr. måned, og med et beskatningsgrundlag på 235.882 kr.

Forrygende garanti

Afslutningsvis skal endnu en vigtig information med, når man taler om i40: Hyundai tilbyder fem års triple garanti på alle i-modeller. Med denne garanti, er man sikret garanti på hele bilen i fem år uanset km-tal. Fem års komplet vejhjælp, samt fem årlige sundhedstjeks.

I40 er også netop blevet tildelt 5 stjerner i Euro NCAP tests.

"Hyundai". Ja det er jo fantastisk at blive klogere på kun 3 dage - og opdage, at man kan få en koreansk øko-flyder med masser af køreglæde og sjæl. En bil, der faktisk viste sig, at tilfredsstille en skeptiker med hang til komfortable benzinbiler og omfattende udstyrsniveau. Mere af samme skuffe Hyundai.
Læsertest: Vild med ny, stor Hyundai
Thomas Jørgensen bag rattet. Spændvidden fra billigste til dyreste variant er på mere end 150.000, og i tilfælde af køb virker dette som en for stor prisforskel. Ikke desto mindre, ville jeg undgå af købe billigste model, fordi i40’s yderst gennemtænkte og omfattende udstyrsmodel (Premium) gør så stort et indtryk, at pengene for denne modelvariant føles godt givet ud.

Tilbage til forsiden  >> Ugeaviser >> Sydkysten >> Sydkysten_biler


Seneste nyt biler
Tip os
Del din historie eller billeder med sn.dk

DØGNRAPPORTEN
Seneste bil-test
Lokale bilnyheder
Tip os
Del din historie eller billeder med sn.dk

Vælg lokalområde
A-F
G-H
I-Q
R-V